You are here: Home // Diety // Makrobiotyka

Makrobiotyka

Dieta makrobiotyczna opiera się na stworzonej przed pięcioma tysiącami lat zasadzie, która mówi, że to co jemy, nie tylko utrzymuje nas przy życiu, ale także wpływa na nasze zdrowie i przede wszystkim szczęście.

Makrobiotyka wyklucza przetworzone i rafinowane produkty. Dopuszczone są tylko pożywienie naturalne, niekonserwowane.

Zalecane produkty to ziarna zbóż, nasiona roślin strączkowych, dyni i słonecznika. Również owoce i warzywa są wskazane przy stosowaniu tej diety, jednak te, które nie rosną w naszej strefie klimatycznej (cytrusy, banany czy kiwi) są wykluczone.

Makrobiotyka odrzuca mięso, tłuszcze zwierzęce, mleko i jego przetwory.

Ponadto, ważne jest, aby produkty były spożywane w całości, bo tylko to pozwoli zachować równowagę pomiędzy węglowodanami, białkami i tłuszczami. W wypadku owoców i warzyw, zaleca się wykorzystywanie nawet gniazd nasiennych. Można je wykorzystać na wywar na kompot czy kisiel.

Zgodnie z dietą makrobiotyczna, powinno się jeść nie tylko korzeniowe części warzyw, ale i również nać jak i młode liście, które można pokrojone dodać do zupy czy sałatki.

Pić można jedynie między posiłkami, przy czym napoje gazowane i słodzone są zabronione.

Obieranie warzyw i owoców nie wchodzi w rachubę. A to dlatego, że wszystkie składniki odżywcze nie są równomiernie rozmieszczone.

Trzeba również pamiętać o dokładnym przeżuwaniu produktów,

Jest to odpowiednia dieta, jeśli chodzi o oczyszczanie organizmu. Stosowanie makrobiotyki umożliwi też schudnięcie do 5 kg w dwa tygodnie.

Dieta makrobiotyczna wskazuje jakie ilości danych produktów można zjeść w ciągu doby:

  1. zboża, kasze i płatki zbożowe (około 50 % dziennej racji)
  2. warzywa (około 30 % dziennej racji)
  3. nasiona roślin strączkowych (5-10 % dziennej racji)
  4. owoce, orzechy i nasiona słonecznika i dyni (5-10 % dziennej racji)
  5. tłuszcze roślinne (nie więcej niż 5 % dziennej racji)

Niestety jest to dieta niskobiałkowa, zatem niewskazana dla osób z osteoporozą, a także dla kobiet w trakcie menopauzy i mających kłopoty z .sercem jak i przyswajaniem witamin. Niewskazane jest stosowanie tej diety dłużej niż dwa miesiące.

Related posts:

  1. Dieta na wypadające włosy
  2. Na czym polega dieta strukturalna?
  3. Jeść jak Grecy, czyli dieta śródziemnomorska.
  4. Dieta Mayo
  5. Z serii „niebezpieczne” diety- dieta Atkinsa.

comment closed

Copyright © 2009 Dieta | Odchudzanie | Zdrowa żywność. All rights reserved.