You are here: Home // Porady // Cenne nasiona

Cenne nasiona

Wiele diet w swoim jadłospisie zawiera różne nasiona, kiełki i pestki. Powodowane jest to faktem, że rośliny to niesamowite źródło substancji odżywczych, które zawarte są głównie w nasionach czy pestkach.

Jedną z najbardziej wartościowych roślin jest słonecznik. Jego pestki zawierają prawie 25 % białka. Olej zawarty w słoneczniku to źródło kwasu linolowego i linolenowego. Ponieważ organizm ludzki sam ich nie wytwarza, należy go dostarczyć wraz z pożywieniem. Zwłaszcza kwas linolenowy, który jest bardzo potrzebny do produkcji prostaglandyny (substancja odpowiadająca za wiele procesów biochemicznych).

Ponadto w słoneczniku można znaleźć wiele wiele witamin: E, A, D jak te z grupy B: B1, B2, B3. Składników mineralnych też w słoneczniku jest mnóstwo – żelazo, wapń, potas, cynk.

Dynia to również roślina oleista. Jej nasiona to źródło błonnika i białka. Zawierają lecytynę i fitynę, które są bardzo korzystne dla funkcjonowania układu nerwowego. Co ważne, pestki dyni zawierają cynk, zatem wykorzystywane są one do leczenia prostaty.

Na problemy z tasiemcami, glistami ludzkimi czy owsikami, dynia jest idealna, gdyż jej nasiona (tylko muszą być świeże, a nie suszone) zawierają składniki antyrobacze, które mają paraliżujący wpływ na te pasożyty.

Poza tym, pestki dyni obfitują w składniki mineralne, tj. Fosfor, żelazo, wapń, cynk, makro i mikroelementy.

Kolejne bardzo wartościowe nasionka, to nasiona lnu. Bogate w witaminę E i kwas tłuszczowy omega 3, który ma bardzo cenny wpływ na nasz organizm. Ponadto, len zawiera wiele substancji balastowych i bioaktywnych. Co ważne, zawarty w siemieniu fitoestrogenem zapobiega hormonalnym rodzajom raka a także łagodzi menopauzę.

Nasionka sezamu również są bardzo wartościowe. Zawierają białko i około 60 % tłuszczu o bardzo wysokiej wartości pokarmowej. Jest to źródło witaminy E oraz witamin z grupy B. Sezam zawiera lignany i fitosterole. Fitosterole działają antyrakowo i obniżają poziom cholesterolu.

Jak spożywać pestki i nasiona?

Można je jeść na surowo, zwłaszcza nasiona słonecznika i dyni. Po za tym, wszystkie opisane wyżej nasionka stanowią smaczny dodatek do sałatek czy do mięs. Bardzo dobrze smakuje panierka z nich zrobiona.

Warto też wymieszać słonecznik, sezam, len i dynię i użyć jako dodatek do past. Nie dość, że smak potrawy będzie dużo lepszy, to jeszcze zamieni on się w bombę zdrowia!

Related posts:

  1. Niezbędnik kulinarny w Twojej kuchni.
  2. Dieta na wypadające włosy
  3. Naturalna porcja zdrowia!
  4. Z kiełkami po zdrowie!
  5. Dekalog zdrowych paznokci

comment closed

Copyright © 2009 Dieta | Odchudzanie | Zdrowa żywność. All rights reserved.