You are here: Home // Diety // Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska to nic innego jak dieta naturalna (inaczej mówiąc). Właściwie nie jest to rodzaj diety odchudzającej tylko pewien sposób odżywiania się. Dieta ta charakteryzuje się ograniczeniem spożycia mięsa (głównie wołowiny i baraniny). Jej podstawę stanowią przede wszystkim produkty pochodzenia roślinnego czyli owoce, warzywa, a także nasiona zbóż.

Ten sposób odżywiania się jest popularny w południowej Francji, we Włoszech oraz w Hiszpanii. Punktem wspólnym tych krajów staje się położenie oraz klimat, który jest ciepły i wilgotny. Cechy położenia geograficznego wpłynęły na nawyki żywieniowe ich mieszkańców.

Dieta śródziemnomorska opiera się na dużych ilościach warzyw, owoców, pełnoziamistym pieczywie, kaszach, makaronach oraz oliwie z oliwek. Bardzo ważne miejsce zajmują w niej ryby i owoce morza. Potrawy charakteryzują się często tym, że są przyprawiane dużą ilością czosnku i cebuli (znanych ze swoich właściwości przeciwbakteryjnych i obniżających ciśnienie krwi).

Dietę śródziemnomorską poleca się każdemu, ale przede wszystkim osobom ze skłonnością do nadciśnienia i z podwyższonym poziomem cholesterolu.

Utarł się pewien stereotyp, że dieta ta, ze względu na dużą zawartość węglowodanów (np. makaronów), nie nadaje sie dla osób, które chcą schudnąć. Jednakże nie jest to prawda. Makaron w połączeniu z warzywami, z chudą rybą czy drobiem wcale nie tuczy. Tak naprawdę tuczące są tłuste sosy, którymi polewamy makaron. Jeżeli ktoś chciałby schudnąć przy tego rodzaju sposobie odżywiania musi przestrzegać kilku zasad:

  • nie zjadać dziennie więcej niż 40 g tłuszczu
  • nie przekraczać 1200 kcal ( można stracić wtedy do 4 kg w ciągu miesiąca)

CO zatem jeść?

Orzechy, suszone owoce ,wino wytrawne – obniża poziom „złego” cholesterolu, pomaga utrzymać odpowiedni poziom tego „dobrego”. (Nie więcej niż jedna szklanka do głównego posiłku).

GŁÓWNE ZASADY DIETY:
1. Smażenie w wysokich temperaturach i używanie powtórnie tej samej oliwy – wykluczone!
2. Wędlin, pełnego mleka, tłustych serów, słodyczy – unikać!
3. Pić dużo wody mineralnej niegazowanej oczywiście.

Related posts:

  1. Jeść jak Grecy, czyli dieta śródziemnomorska.
  2. Dieta Dunkana
  3. Dieta Plaż Południa- trzy fazy do zgrabnej sylwetki.

comment closed

Copyright © 2009 Dieta | Odchudzanie | Zdrowa żywność. All rights reserved.