You are here: Home // Porady // Czy wiesz…jak ważna jest witamina C dla naszych organizmów?

Czy wiesz…jak ważna jest witamina C dla naszych organizmów?

Już od dawna wiadomo, jak duże znaczenie ma witamina C  dla organizmu człowieka. Przede wszystkim jest to najbardziej znane lekarstwo na przeziębienie.  Oprócz tego witamina ta wpływa  na wytwarzanie kolagenu.

Kolagen znajduje się w kościach (także w kręgach kręgosłupa), rogówce oka, zębach, ścięgnach, mięśniach, stawach, skórze i naczyniach krwionośnych, jest więc bardzo ważnym  składnikiem naszych organizmów. Witamina C ułatwiawięc gojenie się ran, złamań, hamuje powstawanie sińców; krwotoków i krwawień dziąseł. Zdrowe komórki stają się więc odporne na zakażenia i uszkodzenia, oprócz tego łagodzone są objawy przeziębienia i skracany czas trwania choroby.
Witamina C  czyli kwas askorbinowy znana jest również dzięki temu, że przeciwdziała  tworzeniu się komórek rakotwórczych; doskonale wpływa na stan skóry oraz bierze udział w unieszkodliwianiu toksycznych substancji powstałych w procesie przemiany materii.
Spożywanie odpowiedniej ilości tej witaminy usprawnia funkcjonowanie układu krwionośnego, a co za tym idzie – serca. Witamina ta reguluje produkcję cholesterolu w wątrobie i przetwarzanie go w kwasy żółciowe, które organizm wydala z organizmu. Obniża to ogólny poziom tego „złego” cholesterolu we krwi, podnosząc przy tym ilość „dobrego” cholesterolu. Dzięki temu znacznie zmniejsza się odkładanie nadmiaru cholesterolu na ściankach naczyń krwionośnych- witamina ta chroni przed miażdżycą oraz chorobą wieńcową obniża także ciśnienie krwi. Witaminę C stosuje się więc nieraz  podczas leczenia nadciśnienia.

Dobroczynne właściwości witaminy C można by jeszcze mnożyć i mnożyć, jednakże jeśli zaobserwowałeś u siebie któryś z objawów  jej niedoboru:

  • zmęczenie
  • podatność na infekcje
  • brak apetytu
  • łatwo pękające naczynka  (siniaki, krwawienie dziąseł)
  • problemy z zębami: niestabilność i wypadanie
  • trudne gojenie się ran
  • osłabienie kości
  • bolesność stawów i mięśni,
  • obrzęki kończyn,
  • osłabienie organizmu (obniżenie wydolności fizycznej),
  • stany depresyjne

to niezwłocznie sięgaj po warzywa i owoce, których bogatym źródłem jest właśnie ta dobroczynna witamina!!
Najbogatsze źródła  witaminy C :

  • Suszona dzika róża
  • Czarna porzeczka,
  • Czerwona i zielona papryka,
  • Brukselka,
  • Kalafior i szpinak,
  • Truskawki,
  • Kiwi,
  • Cytryny i pomarańcze.

Related posts:

  1. Pielęgnacja skóry. Postaw na witaminy!

comment closed

Copyright © 2009 Dieta | Odchudzanie | Zdrowa żywność. All rights reserved.