You are here: Home // Porady // O efekcie yoyo

O efekcie yoyo

Jedną z największych zmór osób pragnących zrzucić zbędne kilogramy i stosujących w tym celu różnorodne diety jest niewątpliwie „efekt yoyo”.

Czym on właściwie jest i dlaczego musimy się z nim zmagać?

Otóż efektem yoyo nazywa się częste wahania masy ciała, występujące w niewielkich odcinkach czasu.  Najczęściej potocznie jednak opisujemy tym pojęciem po prostu szybkie przybieranie na wadze po zakończeniu rygorystycznej diety.

Oczywiście jedną z głównych jego przyczyn  jest stosowanie niewłaściwej diety, zbyt rygorystycznej dla nas, wymagającej dużych poświęceń i dużej konsekwencji w działaniu. Jeśli przykładowo stosowaliśmy dietę niskokaloryczną, która wymagała od nas ograniczania ilości kalorii dostarczanych organizmowi do niezbędnego minimum , a następnie staramy się powrócić do „pełniejszych posiłków” nasz organizm reaguje w „obronny” sposób. Wcześniej wygłodzony zaczyna magazynować energię zamiast ją zużywać i w ten sposób znów przybieramy na wadze.

Podobne konsekwencje może mieć powrót do dawnych nawyków żywieniowych po dietach monoproduktywnych. Jeżeli wymagały one naszej nadzwyczaj silnej woli to wówczas jesteśmy narażeni na różnego rodzaju pokusy w dużo większym stopniu, nie mogąc powstrzymać się przed jedzeniem ulubionych wcześniej potraw.

Wszelkiego rodzaju diety cud, oferujące utratę nawet 10 kilogramów w miesiąc mogą okazać się dla nas ostatecznie niekorzystne. Często bowiem po ich zakończeniu odzyskujemy kilogramy z nawiązką. Trudniej bowiem postarać się zmienić swój styl życia na stałe, niż np. przez miesiąc trzymać się często katorżniczych zaleceń. Szybka utrata wagi w krótkim czasie jest możliwa, jednak najczęściej nie jest ona niestety trwała. Dlatego też tak istotna jest zmiana ogólnych nawyków żywieniowych, która wymaga pracy nad sobą przez dłuższy okres czasu.

Zagrożenie efektem yoyo w większym stopniu może także dotykać osoby, u których w rodzinie występowały problemy z nadwagą i otyłość.

Jak możemy przeciwdziałać efektowi yoyo?

Przede wszystkim należy w racjonalny sposób dobrać swoją dietę. Jeżeli dana osoba nie jest bardzo otyła i nie musi w jak najkrótszym czasie schudnąć powinna najpierw zacząć stosować się do ogólnych zasad zdrowego odżywiania. Należy na bieżąco kontrolować masę swojego ciała, ważąc się raz w tygodniu (zdrowy spadek wagi wynosi ok 4-5 kilogramów miesięcznie).
Musimy mieć bowiem na uwadze, iż główne problemy pojawiające się wraz z efektem yoyo to nie tylko przybieranie na wadze, ale także powstające w wyniku nadmiernego rozciągania się skóry i zerwania sieci włókien kolagenowych budujących strukturę skórną rozstępy czy cellulit.

Related posts:

  1. porad dad ad fa

Tags: , ,

comment closed

Copyright © 2009 Dieta | Odchudzanie | Zdrowa żywność. All rights reserved.