You are here: Home // Porady // Pozbądź się tkanki tłuszczowej

Pozbądź się tkanki tłuszczowej

Tkanka tłuszczowa jest w organizmie najmniej pożądanym elementem. Ludzie chcą mieć jak najmniej. Czy istnieje skuteczna metody spalania tkanki tłuszczowej? Kiedy organizm spala tłuszcz? I do czego jest on człowiekowi potrzebny?

Tkanka tłuszczowa jest to tkanka łączna występująca u zwierząt. U ludzi powinna ona stanowić od 20 do 25% u kobiet i od 14 do 20% u mężczyzn. Wyróżnia się dwa rodzaje tkanki tłuszczowej: białą (żółtą) oraz brązową. Pierwsza z nich występuje najczęściej u człowieka, druga natomiast występuje w wieku niemowlęcym z czasem przekształcając się w tkankę tłuszczową białą. Tłuszcze u człowieka magazynowane są w komórkach zwanych adipocytami. Pełnią one także rolę syntezatorów tkanki tłuszczowej. Najwięcej tłuszczu znajduje się w ludzkim organizmie pod skórą i w trzewiach.

Tkanka tłuszczowa spełnia następujące funkcje:

  • magazynującą,
  • energetyczną,
  • metaboliczną,
  • termoizolującą,
  • immunomodulującą.

Tłuszcze wykorzystywane są do wytwarzania energii niezbędnej przy pracy mięśni. Tkanka tłuszczowa dostarcza substancji energetycznych. Określona ilość tłuszczy syntetyzuje cztery razy więcej energii niż podobna ilość węglowodanów. Należy nadmienić, że niewielka liczba tłuszczów znajduje się również w mięśniach. Pomimo, że jest w nich mniej syntetyzują one dwa razy więcej energii niż glikogen (węglowodany). Należy podkreślić, że ludzki organizm wykorzystuje wolne kwasy tłuszczowe, jako główny substrat energetyczny dopiero po zużyciu zapasu węglowodanów organizmu. W czasie wysiłku fizycznego najpierw spalane są węglowodany (kolejne glikogen mięśniowy, glikogen wątrobowy i glukoza) a następnie mięśnie zaczynają wykorzystywać tłuszcze do produkcji energii. Oczywiście proces chemiczny jest bardziej skomplikowany i towarzyszą mu liczne przemiany chemiczne. Metabolizm zachodzi tylko i wyłącznie wtedy gdy do komórek mięśniowych dociera odpowiednia ilość tlenu.

Jedną z metod spalania tkanki tłuszczowej jest trening cardio (aerobowy/tlenowy). Jest to prosty i skuteczny sposób na pozbycie się tzw. „boczków”. Musi on trwać dostatecznie długo, zwykle ponad 20-25 minut. Dodatkowo musi być intensywnie umiarkowany, by mięśnie otrzymywały optymalną ilość tlenu. Dla zapewniania odpowiedniej intensywności treningu można wykorzystać pulsometry. Oprócz spalania tkanki tłuszczowej trening cardio powoduje zmniejszenie wielkości adipocytów (komórek tłuszczowych) oraz uefektywnia transport wolnych kwasów tłuszczowych do mitochondriów komórek mięśniowych. Kolejną korzyścią stosowania treningu cardio jest poprawa funkcjonowania układu krwionośnego, w szczególności tak ważnego dla naszego organizmu serca. Z tego powodu warto ćwiczyć i zmniejszać tkankę tłuszczową.

Related posts:

  1. Trening cardio.
  2. Wspomagacze odchudzania.
  3. Rodzaje zajęć fitness

Tags: ,

comment closed

Copyright © 2009 Dieta | Odchudzanie | Zdrowa żywność. All rights reserved.