You are here: Home // Porady // Dietą walczmy z rakiem

Dietą walczmy z rakiem

W wielu pismach kobiecych można znaleźć artykuły jaka żywność powoduje lub zmniejsza ryzyko zachorowania na raka. Wiele w tego typu informacjach sprzeczności. Z tego powodu warto jest przyjrzeć się zaleceniom sprecjalisty. Onkolog, dr  David Khayat, opracował dietę antynowotworową, z którą warto się zapoznać.

Aż jedna trzecia nowotworów związana jest z nieprawidłowym odżywianiem. Ryzyko zachorowania można obniżyć poprzez kontrolę swojej diety. Nie wszystko co wydaje nam się zdrowe jest takie w rzeczywistości, co pokazał z książce „Prawdziwa dieta antynowotworowa” profesor Khayat.
Po pierwsze zauważył on, że w owocach znajduje się chemia. Pięć porcji warzyw i owoców każdego dnia może więc sprzyjać powstawaniu raka. Według profesora 70% szkodliwych substancji z zanieczyszczonego środowiska przedostaje się do naszych organizmów poprzez owoce i warzywa. Są to głównie środki ochrony roślin i pestycydy. Do przeładowanych tymi składnikami roślin należą: papryka, por, sałata, mandarynki, truskawki i winogrona. Mniej zanieczyszczeń przedostaje się dzięki: marchewce, ziemniakom, cykorii, ogórkom, brzoskwiniom, bananom i jabłkom. Jak zauważa dr Khayat nie możemy zrezygnować z tych warzyw i owoców, gdyż zawierają niezbędne dla nas witaminy i mikroelementy. Nie można ich zastąpić suplementami diety. Wynika to z faktu, że składniki odżywcze organizm najlepiej wchłania z jedzenia, a nie tabletek. Z tego względu wymienione gatunki należy myć mydłem i obficie spłukiwać wodą. Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest kupowanie warzyw i owoców z gospodarstw ekologicznych.


Kolejną grupą produktów na które warto zwracać uwagę są mięsa. Lekarze zwykle odradzają jedzenie czerwonego mięsa, gdyż uważają, że może on przyczyniać się do powstawania raka jelita grubego. Wg profesora Khayata jest to nieprawda a na rozwój raka wpływu nie ma rodzaj mięsa a sposób jego przyrządzania. Nowotwory częściej występują u osób lubiących krwiste steki, kaszankę czy befsztyk tatarski. We krwi zwierząt mogą się znajdować bakterie, które przyspieszają rozwój nowotworów. Najlepiej jest przed przyrządzeniem posolić i spłukać czerwone mięso. Dodatkowo warto zrezygnować z jego grillowania lub przyrządzać je na specjalnych tackach i w oddaleniu od ognia. W momencie gdy mięso ma kontakt z płomieniem powstają substancje rakotwórcze, groźne dla naszego organizmu.


Ryby również mogą stanowić zagrożenie. Polecany przez wielu lekarzy tuńczyk (który zawiera zdrowe tłuszcze Omega-3) a także łosoś, zawierają często kadm, ołów i rtęć. Są to toksyczne dla człowieka metale ciężkie, które powodują zwiększone ryzyko wystąpienia raka. Z tego względu warto jest jeść mniejsze i chudsze ryby takie jak: makrela, sola, dorada czy sardynki. Są one również bogate w drogocenne kwasy, ale nie mają tyle rtęci co tuńczyk i łosoś.


Do produktów, które powinny chronić nas przed nowotworami należą:

  • granat,
  • kukuma,
  • zielona herbata,
  • czosnek i cebula.

Dodatkowo dr Khayta zaleca dobór diety do wieku, płci oraz prowadzonego trybu życia, by w ten sposób obniżyć ryzyko zachorowania na raka.

Related posts:

  1. Dlaczego warto jeść ryby?

Tags: , ,

comment closed

Copyright © 2009 Dieta | Odchudzanie | Zdrowa żywność. All rights reserved.