You are here: Home // Porady // Dieta w ciąży

Dieta w ciąży

Odpowiednia dieta w czasie ciąży jest jednym z czynników wpływających na odpowiedni rozwój naszego dziecka. Z tego względu powinnyśmy uważać co jemy, kiedy jemy i w jakich ilościach. Jedzenie jednak nie powinno być dla nas źródłem stresu a przyjemnością, by spokojnie przetrwać te 9 miesięcy.

W pierwszej połowie ciąży dieta również jest ważna. Należy zwracać uwagę zarówno na ilość jak i jakość spożywanych posiłków. Na początku ciąży powinno się jeść zdrowie, świeże i naturalne produkty i unikać konserwantów, czyli najczęściej żywności przetworzonej. Dodatkowo nie zalecane jest przyjmowanie dodatkowych witamin i składników mineralnych w postaci tabletek. Wyjątek stanowi kwas foliowy. Nadmiar niektórych witamin może okazać się nawet szkodliwy dla rozwijającego się dziecka. Oczywiście należy zrezygnować z papierosów i alkoholu.

W drugiej części ciąży należy zwrócić uwagę na ilość zjadanego białka, gdyż to właśnie jego najbardziej potrzebuje dziecko (białko jest budulcem tkanek). Dodatkowo w tym okresie zwiększa się zapotrzebowanie kaloryczne ciężarnej. Zgodnie z normami polskimi (Instytutu Żywności i Żywienia) wynosi około 3000 kalorii.

Dieta powinna zawierać takie produkty jak:

  • pełnoziarniste pieczywo, makaron i brązowy ryż, które są źródłem węglowodanów. Produkty te są źródłem energii, witamin, składników mineralnych, a także błonnika,
  • świeże owoce i warzywa, które również są bogatym źródłem witamin, minerałów i błonnika,
  • mięso, ryby, jaja, orzechy, rośliny strączkowe, mleko i jego przetwory, które dostarczają nie tylko białka, ale także żelaza i wapnia,
  • tłuszcze roślinne (oliwa, olej), najlepiej w postaci dodatku do sałatek.

W drugiej połowie ciąży należy ograniczyć spożycie tłuszczów zwierzęcych i słodyczy, gdyż te sprzyjają powstawaniu nadwagi. Dodatkowo szczególną uwagę trzeba też zwrócić na witaminy i składniki mineralne. Należą do nich przede wszystkim: żelazo, wapń i witamina C.

Żelazo jest niezbędne do budowania tkanek, a w szczególności czerwonej ciałek krwi. Jeśli dieta ie dostarcza organizmowi wystarczającej ilości żelaza to może wystąpić anemia. Z tego powodu w czasie ciąży warto jeść chude czerwone mięso, jajka, fasolę i zielone warzywa- szpinak, brokuły, szczaw. Ponadto by zapobiec wystąpieniu anemii stosuje się doustne preparaty żelaza.

Drugim podstawowym składnikiem jest wapń, niezbędny do budowy kości dziecka. Jeśli matka spożywa go za mało to dziecko czerpie go z organizmu matki, osłabiając zęby i kości. Dla zapewnienia odpowiedniej ilości wapnia wystarczy pić jedną szklankę mleka dziennie. Można je zastąpić jogurtem lub serami, zielonymi warzywami, fasolą, migdałami. Wapń można również przyjmować w formie tabletek.

Ostatnim ważnym składnikiem, który wpływa na rozwój dziecka jest witamina C. Organizm jej nie magazynuje a jest ona konieczna do prawidłowego wzrostu tkanek płodu oraz prawidłowego wchłaniania ważnych składników odżywczych. Witamina C występuje w największych ilościach w owocach cytrusowych, truskawkach, pomidorach, zielonych warzywach liściastych.

W czasie ciąży nie należy spożywać:

  • Surowego lub niedogotowanego mięsa (tatar, krwisty befsztyk) – może być źródłem zakażenia toksoplazmą,
  • Serów pleśniowych i miękkich typu feta czy camembert – spotyka się w nich bakterie z rodzaju listeria,
  • Surowych owoców morza i ryb (sushi, ostrygi) – bywają zakażone groźnymi bakteriami lub pasożytami,
  • Kawy, mocnej herbaty,
  • Coli – zawierają kofeinę, która nadmiernie pobudza organizm matki i dziecka i może prowadzić do zaburzeń rytmu serca,
  • Surowych jaj, niepasteryzowanego mleka – bywają zakażone salmonellą.

Należy pamiętać by podczas ciąży:

  • jeść częściej ale mniejsze porcje,
  • zadbać o dużą ilość węglowodanów w diecie,
  • starannie myć owoce i warzywa.

Related posts:

  1. Z kiełkami po zdrowie!
  2. Niezbędnik kulinarny w Twojej kuchni.
  3. Kawa i papierosy – jaką dietą zredukować negatywne skutki używek?
  4. Dietą walczmy z rakiem
  5. Dieta Mayo

Tags: , ,

comment closed

Copyright © 2009 Dieta | Odchudzanie | Zdrowa żywność. All rights reserved.