You are here: Home // Diety // Dieta Mayo

Dieta Mayo

Najważniejszą zasadą kliniki Mayo jest: „jeśli chcesz schudnąć, jedz jajka i surówki”. Nazwa diety pochodzi od nazwy miejsca gdzie powstała i gdzie jest stosowana przy leczeniu otyłości. Jej podstawą są dwa rodzaje produktów- warzywa i jajka.

Jajka, które zawierają dużo białek i uważane są idealne źródło pełnowartościowej proteiny, zawierają wszystkie zwierzęce aminokwasy, które przyswajalne są prawie w 100%. Pełnowartościowe białko przyspiesza przemianę materii a tym samym zwiększa spalanie tłuszczów. Jajka zawierają minimalne ilości węglowodanów, przy ogromnej dawce tłuszczów. Nie można zapominać, że jedno jajko zawiera całe dzienne zapotrzebowanie na cholesterol, tj. 250 mg.

Drugim najważniejszym składnikiem diety Mayo są warzywa. Jest to w tej diecie uzupełnienie jajek, gdyż warzywa zawierają wszystkie cenne witaminy i minerały, które poprawiają przemianę materii, zwiększają odporność organizmów i wpływają na szereg procesów życiowych. Dodatkowo błonnik zawarty w warzywach pozytywnie wpływa na pracę jelit, a w połączeniu z wodą błonniki usuwa poczucie głodu.

Dieta Mayo trwa dwa tygodnie, jednakże jest ona bardzo monotonna, gdyż na każdy posiłek jemy to samo. Codziennie należy jeść 6 jajek i pić 2 litry wody, herbatek ziołowych, kawy czy słabej herbaty. Należy unikać soli (która zatrzymuje wodę w organizmie), cukru, owoców, roślin strączkowych, alkoholu, tłustych mięs, napoi gazowanych i ziemniaków.

Należy podkreślić, że dieta Mayo może być niebezpieczna dla naszego zdrowia. Codzienne spożywanie znacznej ilości cholesterolu (kilkakrotne przekroczenie zalecanej normy) powoduje, że możemy być narażeni na zmiany miażdżycowe w układzie krwionośnym. Dodatkowo unikanie węglowodanów powoduje zaburzenia metabolizmu, które objawiają się m.in. Problemami z koncentracją, sennością, brakiem sił. Kolejną wadą tej diety jest unikanie warzyw ze zwiększoną ilością węglowodanów. Należy pamiętać o tym by stale uzupełniać dawkę witamin i minerałów, które mają wpływ na przebieg i szybkość procesów metabolicznych w organizmie.

Zaletami tej diety są: oczyszczenie organizmy ze względu na dużą ilość spożywanych napoi oraz przyspieszenie metabolizmu dzięki białkom zawartym w jajkach. Wady natomiast stanowią: problemy ze zmianami miażdżycowymi (ze względu na zwiększenie spożywania cholesterolu), zaburzenia metabolizmu i odporności (ze względu na zmniejszenie ilości minerałów i witamin w diecie) oraz pogorszenie się samopoczucia, co związane jest z brakiem węglowodanów w diecie.

Przykładowy jadłospis

1 tydzień:

ŚNIADANIE: 2  jajka, kawa
OBIAD: 2 jajka, warzywa gotowane
KOLACJA: 2 jajka, sałata

2 tydzień:
ŚNIADANIE: pieczywo chrupkie, kawa
OBIAD: mięso smażone chude, marchewka
KOLACJA: 2 jajka, chudy jogurt

Należy podkreślić, że zaprezentowana dieta nie jest polecana osobom narażonym na zmiany miażdżycowe.

Related posts:

  1. Dieta wodna
  2. Jeść jak Grecy, czyli dieta śródziemnomorska.
  3. Dieta Dunkana
  4. Dieta kopenhaska- fakty i mity.
  5. Z serii „niebezpieczne” diety- dieta Atkinsa.

Tags: ,

comment closed

Copyright © 2009 Dieta | Odchudzanie | Zdrowa żywność. All rights reserved.