You are here: Home // Diety // Dieta doktora Haya

Dieta doktora Haya

William Hay – amerykański lekarz, opracował dietę nazwaną dietą rozdzielną  czy też dietą niełączenia (lub po prostu dietą Haya). Podstawą diety jest zasada nie łączenia węglowodanów z białkami.

Dieta Haya pozostawia osobie ją stosującej dowolność w komponowaniu swoich posiłków, pod warunkiem, że zastosuje się ona do zasady nie łączenia węglowodanów z białkami. Dieta bowiem daje nam wskazówki, jak łączyć składniki odżywcze bez szkody dla naszego zdrowia. Nie wymaga także  poświęcenia typu rezygnacja z ulubionych produktów. Jest to dieta różnorodna, nie musimy więc obawiać się, że nie dostarczymy swemu organizmowi któregoś ze składników odżywczych. Nie jest to dieta okresowa, którą stosuje się do momentu uzyskania zamierzonego efektu. Można ją stosować przez całe życie, jest ona bowiem składem zasad zdrowego odżywiania.
Dieta rozdzielna oparta jest na założeniu, że cała dostępna nam żywność dzieli się na trzy grupy: białkową, węglowodanową oraz neutralną. Produkty z  dwóch pierwszych  grup są inaczej trawione przez nasz organizm (do ich strawienia potrzebne są inne rodzaje enzymów), dlatego właśnie nie powinno się łączyć produktów z dwóch różnych grup w jednym posiłku. Dr Hay twierdzi, że takie skomponowanie posiłku obciąża układ trawienny, a to sprzyja przyrostowi wagi. Oprócz grupy białkowej i węglowodanowej istnieje również tzw grupa neutralna. Produkty z tej grupy można łączyć zarówno z białkami jak i węglowodanami.

Zasady
Aby stosować dietę należy zapoznać się z klasyfikacja produktów do danej grupy. Trzeba wiedzieć w których produktach dominują białka, w których węglowodany, a które z nich są neutralne.
Na tej diecie, każdego dnia powinno się jeść 5 posiłków, przy czym drugie śniadanie oraz podwieczorek powinny być bardzo lekkie (nie przekraczać 100kcal), a dzienne spożycie kalorii to nie więcej niż 1000. Oprócz nie łączenia białek z węglowodanami należy pamiętać o 4 godzinnej przerwie między posiłkami białkowymi o skrobiowymi. Z naszego jadłospisu wyrzucamy produkty takie jak: cukier, sól, kawę, mocną herbatę, napoje gazowane, czekoladę, białe pieczywo, czerwone mięso, wędliny, piwo, alkohol, ciasta, fast foody oraz produkty z proszku. Eliminujemy także produkty smażone, ostro przyprawione oraz ciasta z owocami bądź kremami. W trakcie posiłków pić nie należy, ale w przerwach między nimi jak najbardziej (i to jak najwięcej).

Dla kogo dieta?
Nie ma przeciwwskazań do stosowania diety, mogą ja stosować właściwie wszyscy. Choć jeśli chcemy ją stosować dłużej niż przez3 tyg, lepiej skonsultować się z lekarzem w tej sprawie. W szczególności jest polecana osobom z nadwagą, chorobami serca, układu krążenia, nadciśnieniem, a także nadkwasotą żołądka. Pomaga łagodzić migreny, dolegliwości okresu przekwitania czy napięcie nerwowe.

Related posts:

  1. Z serii „niebezpieczne” diety- dieta Atkinsa.
  2. Nie łącz węglowodanów i białek- sukces murowany!
  3. Kontrowersyjna dieta
  4. Owoce i warzywa podstawą tej diety!
  5. Na czym polega dieta strukturalna?

Tags: , ,

comment closed

Copyright © 2009 Dieta | Odchudzanie | Zdrowa żywność. All rights reserved.