You are here: Home // Porady // Co to jest indeks glikemiczny?

Co to jest indeks glikemiczny?

Indeks glikemiczny (IG) jest obok tabeli kalorii najczęściej stosowanym miernikiem wartości żywności dla naszego organizmu. Jest to zbiór produktów podzielonych ze względu na poziom glukozy we krwi po ich spożyciu. Obliczenie IG następuje poprzez podzielenie poziomu glukozy we krwi po przeprowadzeniu testu żywnościowego z udziałem 50 gram węglowodanów, przez poziom glukozy uzyskany po spożyciu danego produktu. Jeśli indeks wynosi 70 to oznacza to, że po spożyciu 50g danego produktu poziom glukozy wzrośnie o 70%, tak jak po spożyciu 50 g czystej glukozy. Indeks glikemiczny żywności nie jest ustalany na podstawie składu produktów. Dodatkowo IG można wyznaczyć dla konkretnego produktu określonej osobie. IG uzyskuje się poprzez podanie produktu grupie osób i pobieraniu co 15 minut krwi do badań poziomu cukru przez dwie kolejne godziny. Jest to sposób na uzyskanie przeciętnej wartości IG, gdyż wartość ta na kolejnych grupach ludzi jest zbliżona. Nawet wyniki uzyskane na grupie cukrzyków są zbliżone do wyników zdrowych ludzi.

Im wyższa wartość IG tym wyższy poziom cukru we krwi po spożyciu określonego produktu. Zjedzenie żywności o wysokim IG powoduje gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi, a tym samym odpowiednio duży wyrzut insuliny. Poziom cukru szybko obniża się i spada do wartości wyjściowej lub znacznie niżej, co jest objawem hipoglikemii. Hipoglikemia objawia się przede wszystkim uczuciem głodu. Produkty o wysokim IG powodują zwiększenie wagi, gdyż: wywołują głód (więcej i częściej jemy) i działają anabolicznie- poprzez skoki poziomu insuliny.

Należy podkreślić, że przetwarzanie produktów żywnościowych (obróbka termiczna i jej czas) podwyższa indeks glikemiczny, tym samym sprzyjając tyciu.

Wskaźniki IG są następujące:

  • Niski Indeks Glikemiczny = 55 lub mniej
  • Średni Indeks Glikemiczny = 56-69
  • Wysoki Indeks Glikemiczny = 70 lub więcej

Przykładowe IG dla wybranych produktów:

  • Banan 59
  • Baton Mars 65
  • Brzoskwinie 29
  • Cebula 15
  • Chipsy 90
  • Chleb biały 95
  • Chleb pełnoziarnisty żytni 58
  • Chleb żytni na zakwasie 55
  • Coca Cola 63
  • Czekolada gorzka 22
  • Czekolada mleczna 49
  • Daktyle suszone 103
  • Fruktoza 20
  • Frytki 95
  • Grejpfrut 25
  • Jabłka 38
  • Jogurt owocowy 36
  • Kiwi 52
  • Lody z pełnego mleka 61
  • Makaron 65
  • Marchewka świeża 30
  • Miód 87
  • Mleko pełne 3% tłuszczu 27
  • Nutella 33
  • Pomarańcza 44
  • Pomidory 15
  • Popcorn 72
  • Ryba 38
  • Ryż biały gotowany 70
  • Ryż brązowy (naturalny) gotowany 55
  • Sok grejfrutowy 48
  • Sok jabłkowy 40
  • Sok pomarańczowy 52
  • Sok pomidorowy bez cukru 38
  • Sok z marchwi świeży 43
  • Truskawki 40
  • Winogrona 46
  • Ziemniaki gotowane 95
  • Ziemniaki młode 57
  • Ziemniaki pieczone 85
  • Ziemniaki puree 90

Related posts:

  1. Metoda Montignaca
  2. Czy dietetyczne jedzenie naprawdę odchudza?

Tags: , ,

comment closed

Copyright © 2009 Dieta | Odchudzanie | Zdrowa żywność. All rights reserved.