You are here: Home // Diety // Błonnik

Błonnik

Błonnik pokarmowy pomaga w szybszym i dokładniejszym trawieniu spożywanych przez nas posiłków. Dzięki jego nieocenionemu wkładowi w procesie trawienia, możliwe jest także zrzucenie zbędnych kilogramów z jego pomocą. A gdy już te kilogramy zrzucimy, błonnik pomoże w utrzymaniu prawidłowej wagi ciała. Pomoże nam on również w utrzymaniu niskiego poziomu cholesterolu i obniży ryzyko zachorowania na raka, miażdżycę, chorobę wieńcową i choroby wątroby.
Wprawdzie sam błonnik pokarmowy nie jest trawiony przez organizm człowieka, ale za to bardzo pomaga w trawieniu innych substancji. Niestety produkowana żywność jest coraz bardziej oczyszczana, a przez to pozbawiana błonnika.

Właściwości błonnika:

  • Błonnik jest skuteczny w walce z nadwagą. A to dlatego, że pęcznieje w żołądku, co pozwala zahamować uczucie głodu.
  • Ogranicza aktywność soków trawiennych
  • Pobudza ruchy jelit, dzięki czemu oczyszcza układ pokarmowy
  • Wypełnia jelita
  • Usuwa kwasy żółciowe z jelit, a co za tym idzie: obniża poziom cholesterolu. (Wątroba używa kwasów żółciowych do produkcji cholesterolu, dlatego wraz z ich usunięciem obniża się jego poziom).
  • Reguluje działalność flory jelitowej
  • Zwiększa zawartość wody w stolcu
  • Likwiduje zaparcia: wędrując przez cały przewód pokarmowy, błonnik wchłania wodę, zwiększając w ten sposób objętość masy kałowej i przyspiesza wydalanie niestrawionych resztek.
  • Zmniejsza wchłanianie trójglicerydów

Które produkty zawierają błonnik?

Błonnik możemy znaleźć w produktach spożywczych lub w specjalnych preparatach- suplementach diety. Dużo błonnika zawierają takie produkty jak razowy chleb, bułka grahamka, nie łuskane ziarna ( w tym ryż) , figi, daktyle, musli, naturalne płatki zbożowe,daktyle, figi, ziarna, fasola, groch, soja, a także warzywa i owoce.

Dla kogo  dieta bogata w błonnik?

Jest ona szczególnie polecana dla osób z nadwagą, a także dla chorych na cukrzycę, miażdżycę i kamicę żółciową.
Nie każdy jednak powinien spożywać produkty będące bogatym źródłem błonnika. Nie jest on zalecany osobom cierpiącym z powodu stanu zapalnego żołądka, trzustki, dróg żółciowych i jelit, mających niedobór białka i składników mineralnych, nieżyty przewodu pokarmowego, a także cierpiących na chorobę wrzodową żołądka i dwunastnicy czy choroby zakaźne.

Related posts:

  1. Dieta Mayo
  2. Naturalna porcja zdrowia!

Tags: , ,

comment closed

Copyright © 2009 Dieta | Odchudzanie | Zdrowa żywność. All rights reserved.