You are here: Home // Diety // Jeść jak Grecy, czyli dieta śródziemnomorska.

Jeść jak Grecy, czyli dieta śródziemnomorska.

Chcesz być zdrowy i żyć dłużej? Odżywiaj się tak jak mieszkańcy krajów śródziemnomorskich: Włosi czy Grecy. Z dobrej kondycji fizycznej i psychicznej słyną szczególnie mieszkańcy Sycylii oraz Krety i innych greckich wysp. Według naukowców na zdrowie i długość życia mają wpływ takie czynniki jak: styl odżywiania się i rodzaj stosowanej diety.
 Ostatnio przeprowadzone badania pokazują, iż dieta śródziemnomorska jest jedną z najzdrowszych diet! Po pierwsze pozytywnie wpływa na układ krwionośny człowieka. Ludzie ją stosujący mają  lepsze zdrowie, lepszą kondycję i po prostu dłużej żyją. Po drugie pozwala zachować doskonałe samopoczucie. Stąd właśnie mówi się o śródziemnomorskiej radości życia.
Dieta polega na spożywaniu dużej ilości ryb, mnóstwa owoców i warzyw, a także suszonych owoców, ziaren zbóż, produktów mlecznych oraz oliwy z oliwek. Ponadto spożywanie warzyw straczkowych (np. fasola), orzechów, picie czerwonego wina w małych ilościach, ograniczone spożywanie produktów zawierających nasycone kwasy tłuszczowe (np. ciastek, produktów zbożowych). Z jadłospisu należy całkowicie wykluczyć wieprzowinę. Odrzucamy masło i tłuszcz pochodzenia zwierzęcego. Potrawy przyprawiamy dużą ilością czosnku i cebuli. Do sałatek dla smaku dodajemy oliwy z oliwy.

Główne produkty wykorzystywane w diecie śródziemnomorskiej:

1) Ryby – są bardzo zdrowe, gdyż obfitują w białko. Ponadto w fosfór i wapno, które pomagają utrzymać kości w dobrym stanie. W rybim mięsie są również kwasy tłuszczowe omega-3, które chronią przed miażdżycą.
2) Owoce i warzywa – regulują przemianę materii. Są bogate w witaminy sole mineralne, flawonoidy, karotenoidy i polifenole, które chronią przed chorobami układu sercowo-naczyniowego.
3) Przyprawy – czosnek i cebula .
4) Rośliny strączkowe – są bogate w błonnik.
5) Czerwone wino – picie czerwonego wina ma pozytywny wpływ na układ krwionośny. Zawarte w winie polifenole, chronią tętnice przed miażdżycą oraz obniżają cholesterol.

Produkty spożywane w kuchni śródziemnomorskiej obfitują w błonnik, witaminę C, mikro i makroeementy oraz w wielonienasycone kwasy tłuszczowe.

Dieta śródziemnomorska nadaje się dla wszystkich. Szczególnie zalecana jest dla osób z wysokim poziomem cholesterolu, z nadciśnieniem, miażdżycą, problemami serca i tarczy. Nie ma żadnych przeciwwskazań co do stosowania tej diety. Nadaje się dla wszystkich bez wyjątku. Dla młodych, jak i starszych. Można ją stosować przez całe życie.

Related posts:

  1. Jak być zdrowym? 6 kroków do zdrowego odżywiania.

Leave a Reply

Copyright © 2009 Dieta | Odchudzanie | Zdrowa żywność. All rights reserved.